CSC om polsag: Vi gjorde ellers tekniske fremstridt

Interview: CSC gjorde "væsentlige tekniske fremskridt" med Polsag forud for politiets beslutning om at droppe Polsag, fortæller CSC-direktør.

Artikel top billede

Arkivfoto. (Foto: Morten Nevado)

læs også:
Computerworld-læsere: Derfor gik Polsag skævt

Sådan har svenskerne løst politiets it-problem

Minister: Derfor trækker vi stikket til Polsag

"Vi har fået mundtlig besked fra politiet fredag morgen om, at det er blevet besluttet at stoppe udrulningen af Polsag-programmet."

Sådan siger direktør for den offentlige sektor hos CSC, Jens Schmidt, til Computerworld om Justitsminsteriets beslutning om at droppe firmaets store it-leverance til politiet, Polsag. 

"Det, der også er klart, er, at vi ikke har haft nogen formelle eller detaljerede drøftelser om, hvad den beslutning så indebærer, rent konkret eller praktisk," siger han.

Han ser nu CSC's opgave som at bevare overblikket og arbejde konstruktivt sammen med politiet om at få udmøntet beslutningen i praksis.

Om beslutningen betyder, at alt arbejdet skal skrottes, kan han ikke sige.

"Det, vi ved, er, at det er blevet besluttet at droppe udrulningen. Hvad det så måtte indebære, det afventer så nærmere drøftelse med politiet," siger Jens Schmidt.

Hvornår sådanne drøftelser går i gang, er mest korrekt, at politiet selv svarer på, mener han.

Gjorde væsentlige fremskridt

"Tidspunktet er selvfølgelig særligt beklageligt, fordi programmet på det rent tekniske område har gjort væsentlige tekniske fremskridt i den seneste tid," siger han til Computerworld.

Justitsministeriet og politiet har ellers begrundet beslutningen om at droppe Polsag med blandt andet resultatet af et eksternt review.

"Den eksterne undersøgelse blev afsluttet i starten af januar 2012 med en klar anbefaling om, at arbejdet med Polsag stoppes," skriver justitsministeren således i en pressemeddelelse.

Jens Schmidt bekræfter, at CSC har leveret informationer og data til nogle eksterne tekniske vurderinger, sådan som Justitsministeriet og politiet siger.

"Men det nærmere indhold og konklusioner, bør man tale med politiet om," siger han.

Henviser til politiet

Kan du konkretisere overfor offentligheden, hvordan Polsag har haft en god fremgang i forhold til de problemer, som man måtte have fundet i det eksterne review?

"Jeg vil sige, at i stedet for, at leverandøren anpriser sin egen leverance, så er det måske mere relevant at spørge politiet om det.

Men hvis det tekniske review viser, at jeres system har gjort væsentlige tekniske fremskridt, er det så ikke væsentligt at få frem i offentligheden?

"Vores opgave som leverandør er at levere programmet. Og politiet har så valgt at lave nogle tekniske evalueringer af projektet. Spørgsmål om, hvad der er kommet ud af det, bør man spørge politiet om."

Er I kommet i klemme i et eller andet politisk spil?

"Den slags spekulationer gør jeg mig ikke i. Jeg mener, at det er opgaven at holde overblikket og indgå et konstruktivt samarbejde med politiet om, hvordan de ønsker at komme videre herfra."  
 
Ærgerligt for os alle sammen
Truer det nogle medarbejderes stillinger, at man ikke længere skal arbejde på Polsag?

"Det man kan sige er, at det er meget ærgerligt for en række dygtige medarbejdere, både hos politiet og hos CSC, der har arbejdet hårdt på at lave nogle tekniske fremskridt på projektet. Det er ærgerligt for dem og for os alle sammen, at man har taget beslutningen om ikke at tage systemet i drift," siger han.

Er der fra din stol noget håb på en eller anden politisk løsning om, at det alligevel ikke bliver så slemt?

"Jeg tror det er vigtigt at respektere, at politiet har initiativ retten på dette punkt, at de er vores kunde. Derfor vil jeg lade næste skridt være op til politiet.

Kan du sige noget om de økonomiske konsekvenser af beslutningen?

"Jeg tror ikke, at jeg har nogen kommentarer til det." 
 
"I tager ikke skraldet for samarbejdspartneren Scanjour, der har været den største underleverandør på Polsag?

"Det er alt for tidligt at komme ind på mere konkrete forhold om programmet og situationen, hvor vi er nu. Alt for tidligt," siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job